Höstresa till Pont Royal, oktober 2015

Höstresa 2015 Pont RoyalGolfklubbens höstresa den 13-16 oktober 2015

Vi, ett glatt gäng med ca 60 deltagare, samlades till en drink före middagen den 13 oktober på Hotel Moulin de Vernègues strax öster om Avignon och under glam och skål åt vi sedan en härlig 3-rätters middag i de vackra källarvalven på hotellet.

Den 14:e och 15:e spelade vi sedan på Pont Royal, ritad av Seve Ballesteros och internationellt rankad golfbana och bedömd som Frankrikes 5:e tuffaste bana. Det blev vi också ganska snart varse, då förutom att vara en fysiskt krävande bana så hade vi också mycket stark vind och på morgonen kyla. Vi startade i ca 5 graders temperatur. Golfshopen gjorde goda affärer innan start med försäljning av varma tröjor, mössor, vindjackor mm.

Den andra dagens spel blev min dag! Trots tuff bana och blåst även den dagen lyckades jag få ihop 40 p, jag hade som man säger ”flyt” och det gav vinst. Fantastiskt fin, men svår golfbana i mycket gott skick.

Ravinen på 11:e hål tror jag många kommer att minnas… Herrarna hade krav på sig att ha ”carry” på ca 150 m och sannolikt var det många som valde att inte ta sin finaste boll på det hålet…utan valde att gå till dropprutan på andra sidan ravinen.

Höstresa 2015 Pont RoyalEfter ytterligare två festkvällar med jättegod mat och dryck på hotellet var det sedan dags för utcheckning och 1 timmes körning till golfbanan Sainte Victoire i närheten av Aix-en- Provence. Mycket fysiskt krävande bana med långa uppförspromenader mellan hålen. Det blev nästan en 6-timmarsrunda. Banan var inte i samma goda skick som när min fru Lena och jag rekognoserade de två banorna i maj månad.

Vi hade tur med fint väder under alla golfdagarna men blåsigt och ganska kyligt.

Tack för mycket trevlig samvaro under 3,5 dag!

Ett särskilt stort TACK till Gunilla Hultdt för tävlingsledning med fin assistans av make Kristoffer och till klubbmästare Mona Adler för golfarrangemanget och bl a kreativa och fantasirika bordsplaceringar.

Vid tangenterna

Bosse Strömgren