Golfresa till Toscana, 18 – 21 okt 2017

Årets höstresa gick till Cordial Hotel and Golf Resort Pelagone i Toscana.

Vi bodde bekvämt i små lägenheter i flera olika hus. I lägenheten fanns pentry med kylskåp där vattenflaskorna kunde kylas inför golfen. Det var också praktiskt att kunna köra hela vagnen in i ”vardagsrummet” efter golfrundan. Frukosten och middagarna serverades på restaurangen som låg i separat byggnad, vilket gav en frisk promenad morgon och kväll – om man inte använde bilen.

Golf Club Toscana låg vid hotellet. Banan var vacker och ganska svår. Den var kuperad med vattenhinder på många hål, oftast på höger sida dit fairway också lutade. Med litet slice i slagen var risken stor att man hamnade i vattnet, vilket undertecknad också gjorde. På grund av svampangrepp hade man varit tvungen att dressa och gödsla greenerna dagarna före vår ankomst, vilket gjorde puttningen svår.

Första dagen spelade vi poängbogey i A+B och C-klassen. Damerna och herrarna hade närmast flagga på två olika par tre hål. Dessutom hade vi lagtävling.

På andra dagen spelade vi i dam- och herrklass + närmast flagga + lagtävling. På prisutdelningen gick det åt många vinflaskor av högsta kvalitet från Toscanas vingårdar!

Scoren räknades på ”nittonde hålet” vid poolen i strålande sol med svalkande drycker. Stämningen var god oavsett resultat, precis som det brukar vara på klubbens resor och tävlingar.

Höjdpunkten på resan var middagarna. Vi åt varje kväll italiensk gourmet-middag. Därför var inte skillnaden stor till gala-middagen på sista kvällen.

Tack till tävlingsledaren Annika och klubbmästaren Göran (med respektive) för en lyckad höstresa!

Eeva Piitulainen