Här hittar du mera frågor för dig som vill testa dig mera.
Quiz-summary
0 of 4 questions completed
Frågor:
- 1
- 2
- 3
- 4
Information
Test 1
Du har redan färdigställt detta quiz, därför får du inte starta det igen.
Quiz is loading...
You must sign in or sign up to start the quiz.
You have to finish following quiz, to start this quiz:
Resultat
0 av 4 är frågor korrekt svarade
Tid har gått ut!
Categories
- Not categorized 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- Answered
- Review
-
Fråga 1 av 4
1. Fråga
Du lyfter en out-of-bounds-pinne som stör din sving.
Vad blir påföljden?Rätt svar!
Det är aldrig tillåtet att flytta på out-of-bounds-pinnar. En spelare som råkar göra detta får 2 pliktslag. (R24)
Fel svar!
Det är aldrig tillåtet att flytta på out-of-bounds-pinnar. En spelare som råkar göra detta får 2 pliktslag. (R24)
-
Fråga 2 av 4
2. Fråga
Du reparerar ett spikmärke i puttlinjen.
Är detta tillåtet? Vad blir påföljden?Rätt svar!
Enligt regel 16 är det inte tillåtet att förbättra puttlinjen. Spikmärken måste lämnas som de är men bör lagas efter att hålet är färdigspelat.
(Lösa naturföremål får dock tas bort utan plikt (R23))Fel svar!
Enligt regel 16 är det inte tillåtet att förbättra puttlinjen. Spikmärken måste lämnas som de är men bör lagas efter att hålet är färdigspelat.
(Lösa naturföremål får dock tas bort utan plikt (R23)) -
Fråga 3 av 4
3. Fråga
Du upptäcker att din boll har hamnat på ett område som är markerat som mark under arbete, och du väljer att droppa bollen. I samband med detta rengör du bollen.
Vad blir det för påföljd av att rengöra bollen i detta fall?Rätt svar!
Det är tillåtet at rengöra bollen enligt regel 25-1b
Fel svar!
Det är tillåtet at rengöra bollen enligt regel 25-1b
-
Fråga 4 av 4
4. Fråga
Du har slagit ut din boll från tee och bollen hamnar i ett sidovattenhinder (röda pinnar). Vilket eller vilka av följande alternativ kan du välja för ditt nästa slag?
Rätt svar!
Vattenhinder (regel 26).
Om din boll ligger i ett sidovattenhinder (röda pinnar och/eller linjer) får du spela bollen som den ligger (B) eller, med ett slags plikt:
- spela en boll från den plats du slog ditt senaste slag (A), eller
- droppa en boll hur långt bakom hindret som helst och hålla en rät linje mellan hålet, den punkt där bollen sist skar gränsen för vattenhindret och den punkt där bollen droppas (D).
Dessutom får du, med ett slags plikt, droppa en boll inom två klubblängder från, och inte närmare hål än:
- den punkt där bollen sist skar hindrets gräns (C), eller
- en punkt på motsatta sidan av hindret på samma avstånd från hålet som den punkt där bollen sist skar gränsen (E).
Fel svar!
Vattenhinder (regel 26).
Om din boll ligger i ett sidovattenhinder (röda pinnar och/eller linjer) får du spela bollen som den ligger (B) eller, med ett slags plikt:
- spela en boll från den plats du slog ditt senaste slag (A), eller
- droppa en boll hur långt bakom hindret som helst och hålla en rät linje mellan hålet, den punkt där bollen sist skar gränsen för vattenhindret och den punkt där bollen droppas (D).
Dessutom får du, med ett slags plikt, droppa en boll inom två klubblängder från, och inte närmare hål än:
- den punkt där bollen sist skar hindrets gräns (C), eller
- en punkt på motsatta sidan av hindret på samma avstånd från hålet som den punkt där bollen sist skar gränsen (E).
Quiz-summary
0 of 4 questions completed
Frågor:
- 1
- 2
- 3
- 4
Information
Test 2
Du har redan färdigställt detta quiz, därför får du inte starta det igen.
Quiz is loading...
You must sign in or sign up to start the quiz.
You have to finish following quiz, to start this quiz:
Resultat
0 av 4 är frågor korrekt svarade
Tid har gått ut!
Categories
- Not categorized 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- Answered
- Review
-
Fråga 1 av 4
1. Fråga
Du lyfter din boll för identifiering i bunkern efter att ha tillkallat din markör och markerat bollen.
Vad blir påföljden?Rätt svar!
Du får markera och lyfta bollen för identifiering i en bunker (R12).
Du måste dock informera din markör eller en medspelare så att denne kan iaktta lyftning och återplacering. Vid återplaceringen ska det ursprungliga läget återskapas, vilket kan betyda t.ex. att täcka bollen delvis med sand.
Om inte dessa regler iakktas får du 1 slags plikt.Fel svar!
Du får markera och lyfta bollen för identifiering i en bunker (R12).
Du måste dock informera din markör eller en medspelare så att denne kan iaktta lyftning och återplacering. Vid återplaceringen ska det ursprungliga läget återskapas, vilket kan betyda t.ex. att täcka bollen delvis med sand.
Om inte dessa regler iakktas får du 1 slags plikt. -
Fråga 2 av 4
2. Fråga
Före start av en golfrunda chippar du intill första tee.
Vad blir påföjden?Rätt svar!
Det är tillåtet att chippa och putta på eller intill tee medan man väntar på att få slå ut. (R7)
Fel svar!
Det är tillåtet att chippa och putta på eller intill tee medan man väntar på att få slå ut. (R7)
-
Fråga 3 av 4
3. Fråga
Din boll ligger i tillfälligt vatten i en bunker. Det finns en möjlighet att droppa i bunkern men eftersom bunkern är djup väljer du att droppa i flagglinjen utanför bunkern.
Vad blir påföljden?Rätt svar!
Det är tillåtet att droppa utanför bunkern, längs den förlängda flagglinjen, med 1 pliktslag (R25)
Fel svar!
Det är tillåtet att droppa utanför bunkern, längs den förlängda flagglinjen, med 1 pliktslag (R25)
-
Fråga 4 av 4
4. Fråga
Din boll ligger i närheten av träd med nedhängande grenar. Du bryter en gren som stör din backsving.
Vad blir påföljden?Rätt svar!
Du måste acceptera bollens läge. Du får INTE flytta, böja eller bryta av något växande innan du slår, i syfte att förbättra läget, svingen eller stansen (2 pliktslag). (R13)
Fel svar!
Du måste acceptera bollens läge. Du får INTE flytta, böja eller bryta av något växande innan du slår, i syfte att förbättra läget, svingen eller stansen (2 pliktslag). (R13)