Sommarbrev från vår tävlingsledare Annika

Hej alla medlemmar,

När vi för första gången hörde talas om Covid 19 i februari 2020 var det inte många som kunde förutse det dramatiska förloppet och spridningen den fick över hela världen. Många har drabbats väldigt hårt och för oss som kommit lindrigare undan känns det ändå som en förlorad tid. Oavsett var man varit, med strikta lock-downs eller mindre strikta restriktioner har pandemin ändå inneburit en närmast total isolering och det är väl därför många känner sådan glädje nu när smittspridningen går ner dramatiskt och samhället öppnar upp igen.

Detta gäller också oss i Golf Club Suédois som hade en stor säsongsavslutning på Saint Donat den 2 juni med över 50 deltagare. Dagen sponsrades av Stadsbudskontoret och vi hade möjligheten att njuta av en god lunch och trevlig samvaro i solskenet. Vår nye ordförande Lars Näslund fick då tillfälle att avtacka Jerker Björk och Göran Flybring för deras stora bidrag till klubben och överräcka en flaska champagne. Jerker och Göran utsågs också till Hedersmedlemmar på årsmötet.

Vi började våren med ett relativt kringskuret tävlingsprogram då vi inte fick ha samlingar innan eller efter tävlingarna och följaktligen inga prisutdelningar. Den 20 mars infördes striktare regler som innebar att man inte fick färdas mer än 10 km från sin hemadress vilket innebar att vi var tvungna att lägga ner tävlingsverksamheten. Denna kom först i gång 5 maj och vi förlängde säsongen med tre veckor till den 2 juni p g a alla inställda tävlingar.

Vi lyckades också genomföra ett KM för klubbens medlemmar. Tyvärr var många inte här nere men vi fick ändå ihop ett relativt stort startfält. På herrsidan vann Lasse Seiz relativt klart med 148 slag följd av Peter Ågren på 165 slag. På damsidan blev det jämnare med Lena Widerström och Ammi Seiz på samma antal slag 203 men Lena vann med en bättre andra dag. KM Senior dam vanns av Christina Malmström och herrklassen av Lars Nilsson Dag.

KM Matchspel har fått ett utdraget förlopp på grund av pandemin och att många inte är här så ambitionen är att semifinaler och final skall spelas senast i september 2021 innan vi startar om för nästa omgång.

Vi har under våren sett ett antal nya medlemmar vilket är positivt då vi fortfarande var under lock down och förhoppningsvis fortsätter denna trend under sommar och hösten. Detta är nödvändigt då vi fortsatt tappar äldre medlemmar som slutat spela golf eller flyttat hem till Sverige. Vi har fortfarande en värvningskampanj som innebär att om man värvar en ny medlem så får man en flaska champagne.

Du som är medlem i GCS har fått ett smått fantastiskt erbjudande från GOLFHÄFTET!

Denna sommar och fram till årsskiftet kan du som GCS medlem ta del av ett digitalt Golfhäfte 2021. Med golfhäftet har du möjlighet att spela en gång på drygt 1000 golfbanor till halva priset och banorna ligger i Europa. Normalpriset för Golfhäftet är SEK 495, vilket redan det är en bra affär om man vill spela på olika banor och för oss kostar det ingenting. Allt du behöver göra är att logga in på medlemshemsidan, klicka på länken och fylla i din email adress före den 16 augusti. Du kommer få ett mejl med password inom några dagar som gör att du kan ladda ner GOLFHÄFTET 2021 (Giltighetstid för ditt Golfhäfte är fram t o m 31 december 2021.

Dessutom erbjuds du att för endast 199 kronor köpa till Golfhäftet Plus som gör att du får spela fler än en gång på samma bana. Detta är ett kanonerbjudande som gör dig redo för härlig golf under din Sverigevistelse eller Europaresa före årsskiftet.

Vi har under januari lanserat ett nytt datasystem som nu börjar fungera bra och jag hoppas att ni alla varit inne och testat det.

Vårresan, som var den uppskjutna resan till San Remo från våren 2020 tvingades vi återigen ställa in och förhoppningen är att den blir av till våren 2022. Det är desto mer glädjande att notera det stora intresset för vår kommande höstresa 4–8 oktober till PGA Catalunya i norra Spanien. Vi kommer maximera antalet spelare till 60 så ni som är intresserade måste vara alerta tidigt den dagen vi öppnar upp för bokning. Vi återkommer i god tid med detta datum.

Tävlingsprogrammet för hösten är nu klart och finns på GCS hemsida, första tävlingen är på Grande Bastide den 8 september och sedan kör vi på till den 15 december. Jag har fördelat tävlingarna på 9 olika golfbanor i Var och Alpes Maritimes.

Till våra nya medlemmar vill jag informera om att vi har en tävling, i år den 22 oktober, som heter Kavaljersgolfen. Det innebär att de kvinnliga medlemmarna bjuder upp en man, dock ej sin egen man/partner och då spelas bäst-boll på Grande Bastide tillsammans med den man bjudit upp. På kvällen blir det middag och vi återkommer med detaljer om var den kommer att vara.

Jag vill avslutningsvis passa på att tacka mina biträdande tävlingsledare och då framför allt Lise som har dragit det stora lasset tillsammans med mig och även Lena och Ulf som förhoppningsvis är tillbaka till hösten.

Slutligen vill jag tacka alla Er som med glatt humör kommer och spelar på våra tävlingar och jag önskar er samtidigt en riktigt härlig och solig sommar. Ser fram emot att se er alla till hösten igen.

Annika