KM 2018 – La Grande Bastide / St. Donat, 04-05 apr 2018

Första veckan i April är en högtid för oss golfare. Vi får själva spela Golf Club Suédoise KM och följa Masters på Augusta.

Vi fick vädermässigt både regn och sol. Banorna Grand Bastide och Saint Donat var svårbemästrade. Greenerna var både tröga respektive snabba och det gällde att ställa om mellan de två dagarna.

Prognosen för den första dagen visade på regn. Som tur var hade de fel och vi kunde spela större delen av ronden i uppehåll och behaglig temperatur.
De flesta spelade bra men greenerna var det största problemet för startfältet denna dag. När dagen summerades visade det sig att ledarbollen dag två skulle bestå av Björn Malmbeck, nykomling från Oslo tillsammans med fjolårsvinnaren Jaakko Outila och jag, Lasse Seiz. Skillnaden var 6 slag och det fanns möjligheter till stora kast under finalronden.

På damsidan var det ännu jämnare. Där spelades ledarbollen av vår ordförande Gunilla Huldt, Ulla Sjöholm och min fru Ammi. Något bakom skuggade tidigare klubbmästare Pia Vilen.

Finalronden på Saint Donat bjöd på underbart väder och banan var i mästerligt skick med snabba greener. Scorerna var lite bättre och det var ett tecken på att de flesta gynnades av att spela två dagar på raken. På herrsidan fick jag en lucka inför de sista nio och dramatiken utspelade sig om plats två. Här drog Björn det längsta strået genom en bra avslutning.

På damsidan var det oerhört dramatiskt. Gunilla smög förbi Ammi på första nio. De sista nio släppte dock nervositeten för Ammi och genom två birdies och jämnt spel sprang hon om med fyra slag.
Tävlingsarrangemanget var föredömligt som alltid av Jerker och stämningen under prisutdelningen var på topp.

Den största överraskningen var Ammi som tog sitt första KM. Glädjen hos vinnarparet gick inte någon förbi.

Tack alla för två oförglömliga dagar. Vi kommer att vara taggade att försvara dubbeln kommande år.

Ammi & Lasse Seiz

Klubbmästare damer:  Ammi Seiz