Onsdagsgolf – Old Course, 23 nov 2016

Old Course 2014-12-10Vad är det som gör att man tycker om vissa golfbanor mer än andra? Jag bara älskar Old Course! Många klagar över att det där bara är en massa träd i vägen, att hålen är långa och svåra och att det är mycket trångt för att nå ut på fairway på utslagen för att inte tala om alla bunkrar som har en förmåga att dra till sig bollarna. Jag förstår inte kritiken!

I dag var det min tur att ”gå på vatten”. Bästa rundan i år för min del…..jag älskar Old Course!

Förutsättningarna var inte det bästa med stormvarning och eventuellt regn inför dagen. Några deltagare hade därför lämnat återbud av olika skäl …. och nog blåste det allt. Min medspelare Caritas golfkeps for med jämna mellanrum av och allas våra bollar for ibland ofrivilligt både till höger och vänster in i ruffen. Det gällde således att spela taktiskt som Jan-Erik Norder predikar.

Leif och Anna kämpade och hade svårt att få ut längden i motvinden trots vackra swingar. Själv hade jag mycket tur vilket krävs av och till i golf även om jag hade några bra slag emellanåt.

Så hände det….det som bara inte får hända.

På tionde hålet observerade jag inte färgerna på utslagsmarkeringarna och kunde bara konstatera att både Leif och jag  slagit ut från vit tee. Omedelbart efteråt upptäckte vi misstaget och slog i stället ut från gul tee.

Detta renderad mig två extra slag som straff!!!! Ett tag trodde vi att vi skulle bli uteslutna ur klubben men eftersom Leif är styrelsemedlem så nöjde man sig med 2 slags tillägg.

Nu har jag haft ”tur” tre veckor på rad så jag börjar känna trycket att sänka mitt handikapp. Även om mitt strafftillägg gjorde att jag inte skulle behöva detta så gör jag det ändå på mitt resultat utan tillägg. Kanske är detta också en straffbar handling vad vet jag!?

Tack tävlingsledningen för professionellt genomförd tävling och för att jag fick vara kvar i klubben ett tag till samt tack till mina trevliga medtävlare vars glada tillrop stärkte mig mellan slagen.

Eftersom min kära hustru inte dricker annat än vitt vin så undrar hon varför jag alltid kommer hem med rött?

Göran Lindqvist