Golfresa till Rapallo, april 2015

135s

Vårens golfresa gick i år till Italien där bodde vi på Grand Hotel Bristol Resort & Spa ett klassiskt hotell i Rapallo. Det var nyrenoverat och hade ”allt”.  Rum med en bedårande utsikt över Tigulio bukten samt Portofino. Utomhus pool, gym, bastu, hammam, garage, med mera.

Middagar och frukostar åt vi på hotellets restaurang Chamberlain. God mat och goda viner, bra service, vad mer kan man önska sig, dessutom fick vi uppleva Loffes show den sista kvällen och den är alltid lika uppskattad.

Dag 1 och 2 spelade vi poängbogey med lagtävling på Circolo Golf e Tennis Rapallo. Den invigdes i april 1932 och då var det 9 golfhål och 5 tennisbanor samt en egen bensinstation (SHELL) enbart för medlemmarna.

Efter några årtionden tyckte medlemmarna och diverse gästspelare som t.ex. Hertigen av Windsor att det borde vara en 18-hålsbana. Problemet var svårigheten att få plats med dessa nya 9 hål och då kom banarkitekten på en lysande idé, eller snarare en annorlunda idé, vi lägger ett av de nya hålen tvärs över Driving rangen (hål 18) och ett annat hål utmed Driving rangen (hål 2). På 70 talet var det dags att inviga 9 hål till och få en riktig 18 håls bana.

Vid utslaget på hål 2 finns det en strömbrytare som sätter igång ringklockan på Driving rangen och då skall alla som står103s där sluta att slå. Nu fungerade det inte så i praktiken utan de fortsatte att slå som om ingenting hänt, fairwayen såg ut som en vacker gul äng full av rapsblommor men det var gula golfbollar från Driving rangen.  När vi hade slagit ut (med vita bollar) och hamnat mitt i rapsfältet, såg jag ingen som gjorde en provsving utan de gick eller sprang snabbt fram och slog till bollen samt därifrån snarast möjligt. Hål 18 med motsvarande strömbrytare var ett korthål på 185 meter och där hade vi större chans eller möjlighet att träffa spelarna på Driving rangen. Det ropades ofta ”Fore” på detta hål eftersom det blev en och annan gubbslice på detta hål.

Drink före maten. Göran, Karin, Calle, Eva

Trots dessa annorlunda golf hål var det en trevlig bana i en mycket vacker natur, ett fint gammaldags klubbhus med en genuin och trevlig stämning. Ölen eller vinet efter golfrundan smakade lika gott där som på Rivieran.

Dag 3 checkade vi ut och åkte till St. Anna Golf Club den ligger ca 1 timma från Rapallo. Nu var det slaggolf som gällde. Detta var en annan typ av golfbana, de första 9 hålen låg mestadels i en dal. De sista 9 hålen låg på bergsidorna och där var vi tvungna att åka golfbil. Damerna började på hål 10 med golfbilar och när de var klara efter hål 18 tog herrarna över dessa golfbilar. Banan var i bra skick men det var en tuff bana med flera dolda hål, sluttande fairways och diverse raviner. Det tog lång tid att spela banan, p.g.a mycket letande efter bollar som hade en tendens att försvinna ut i naturen.

När alla kommit in från golfrundan var det dags för en Italiensk sen lunch. Därefter prisutdelning och hemfärd.  Vi hade tur med vädret under hela resan inget regn och inte för varmt eller soligt. Det var en trevlig resa som vi kommer att minnas länge. Ett stort tack till Mona och Gunilla med respektive som gjorde denna resa möjlig.

Bosse Sörensen

Bildspel