Golfresa till Turin, oktober 2014

Viva Italia! Höstresan till Turin 15.10 – 17.10 2014

Royal Park I Rovieri Golf Club-s
Royal Park I Rovieri Golf Club

Vi var 63 glada och förväntansfulla personer, varav 54 golfare, som träffades på eftermiddagen den 15:e på Romantik(!) Hotel Furno i San Francesco al Campo strax utanför Turin. Ett läckert hotell I typisk italiensk stil. Efter incheckning och uppfräschning samlades vi kl 19 för drink och italienska charkuterier. Därefter vidtog middagen med härliga italienska rätter och med lokala röda och vita Piemonte-viner som uppskattades mycket. Vår ordförande Sten hälsade oss välkomna vid förrätten och berättade sedan om Turins historia under århundradena fram till dagens moderna stad – en lärorik presentation!

Vi var ju inte bara här för att äta och dricka gott och ha trevligt vid middagsborden, vilket vi verkligen hade båda kvällarna, utan startlistan för torsdagens spel som fanns uppsatt på anslagstavlan påminde oss om att det fanns en dag imorgon också.De båda golfbanorna vi skulle spela, Robert Trent Jones Sr Course och Pramerica Course (tidigare kalld Hurdzan Fry Course efter banarkitekten) ligger på Royal Park Golf & Country Club, också kallat ”I Roveri”, ca 20 minuters bilfärd från hotellet (utan GPS hade det varit svårt att hitta dit!). Bara för några veckor sedan spelades här tävling inom Europa-touren.

Som ofta är fallet så här års i Piemonte är det dimma tidigt på morgnarna innan solen hinner bränna bort den och så var fallet även under vår vistelse. Redan när frukosten var avklarad hade dock den lätta dimman försvunnit och det blev färd mot golfbanorna. Det visade sig inte helt förvånande vara en fantastisk anläggning där bergen en bit bort utgjorde en betagande syn.

God pasta efter tävlingen-sTorsdagens spel ägde rum på Robert Trent-banan, huvudsakligen i mixade fyrbollar med individuell poängbogey i alla klasserna samt lagtävling i ”valstakt”. Första start var 9.30 där undertecknad bl a spelade. Banan mätte från gul tee 6218m och från röd 5471m, alltså längre än de flesta av oss är vana vid. Att det sedan på många hål var nästan 150 m ruff från gul tee innan man nådde fairway gjorde ju inte saken lättare. Piemonte har haft en ovanligt regnrik sommar som har gjort banan ganska blöt. Kraftigt regn bara dagarna före vi kom gjorde inte saken bättre – dessutom slingrade sig en bäck med starkt vattenflöde, varvad med några dammar, runt flera av hålen och det blev för de flesta ett ellEtt glatt middags gänger annat besök i vattnet. Trots det fuktiga underlaget var banan enligt min mening en fantastisk parkbana som vi spelade i härligt solsken och värme. Med hänvisning till banans karaktär (lång) och förhållandena (något blöt), men med lägesförbättring på fairway, blev det inga scorer att direkt skryta med. Jag höll på att säga att vi kom ju alla runt i alla fall men det är inte riktigt sant eftersom en spelare halkade så illa att hon bröt ett ben i foten och fick gipsas! Några andra halkade i det stundtals blöta gräset i sluttningarna och fick mindre blessyrer i axlar och knän.

Avslutningsmiddagen på kvällen med prisutdelning fick oss att glömma missade puttar och inte helt bra scorer, mycket med hjälp av den inhyrde musikanten, som fick oss att högljutt sjunga italienska schlagers och också ta några steg på dansgolvet.

På fredagen var det dags för bana två , Pramerica Course. Denna bana var ungefär lika lång som banan dagen innan men var av mer öppen karaktär. Dessutom har den färre vattenhinder och resultaten var överlag bättre än torsdagens. Vi fick ännu en soliLasse Rutberg vann A klassen och hade dagens bästa resultatg och varm dag. Shotgunstart kl. 10 och vi spelade slaggolf i tre-bollar (vissa blev två-bollar pga ”manfallet” ovan) i en dam- resp herrklass.

Vid den efterföljande lunchen var det dags för prisutdelning och därefter bar det hemåt.

Sammanfattningsvis, en härlig golfutflykt i underbar miljö med spel på två väldigt fina, men mycket krävande, banor av hög internationell klass.

Stort tack, framförallt till Gunilla och Mona, som så fint hade arrangerat denna resa som blir ett härligt minne för oss!

Claes Oscarson

Bildspel