Tävlingsledningen informerar

Hej alla medlemmar,

Även höstens golftävlingar blev kraftigt påverkade av Covid 19 då Frankrike i slutet på oktober drabbades av en andra våg vilket bland annat innebar att alla golfbanor stängde. Sista tävlingen före nedstängning spelades i fantastiskt väder på Saint Maxime och alla som var kvar i Frankrike fick njuta av osedvanligt fint väder långt in i november. Tyvärr ville vädergudarna inte spela med när det gällde Kavaljersgolfen som traditionsenligt spelades på Grande Bastide där tävlingen spelades i strilande regn. Vår sponsor Thomas Dafgårds goda köttbullar och värmande drycker saknades i det kalla vädret. Inte heller blev det någon galamiddag på kvällen men de tävlande hade ändå en trevlig dag med gemensam utomhuslunch. Vinnare blev Kina Alten och Lasse Rutberg.

I början av oktober gjorde vi också en kortare resa till Manville där 30 deltagare fick njuta av en fantastisk anläggning och annorlunda bandesign då alla greener och bunkrar är fyrkantiga. Anledningen sägs vara att man vill att anläggningen skall se ut som jordbruksland från luften.

Under hösten spelades också KM där Solweig Lindell-Sohlberg vann damklassen och Björn Malmbeek vann herrklassen. Klubbmästare i seniorklassen blev Lise Lilloe respektive Jan-Erik Lilloe. Vi hann också med att spela KM äkta makar där Aagot Skjedal och Björn Malmbeek vann. Den uppskjutna finalen i KM Matchspel 2019/20 spelades också där Mona Adler besegrade Lasse Rutberg.

KM Matchspel 2020/21 har börjat men av Covidskäl har spelschemat förskjutits och det nya hittar du på vår hemsida.

Fram till stängningen hann vi med att spela 10 tävlingar och i december kunde vi ändå genomföra två tävlingar på Opio Valbonne, bland annat Luciagolfen med både glögg o lussekatter.

Det är väldigt tillfredsställande att se att golfklubben trots pandemin fortsätter attrahera nya medlemmar vilket är en nödvändighet för vår fortlevnad, då många äldre medlemmar väljer att flytta tillbaka till Sverige. Vår satsning på fler tävlingar i VAR området verkar ha medverkat till ett större intresse då många av de nya medlemmarna bor i detta område.

Ni är väl alla medvetna om vår värvningskampanj av nya medlemmar, vilket innebär att om man värvar en medlem så får man en flaska champagne.

Som några av er vet har vi jobbat med ett nytt datasystem då vårt nuvarande har blivit föråldrat. Ni ska alla ha fått ett initieringsmail för att byta lösenord etc. Om ni inte hittar det leta i skräpposten eller hör av er till Göran Flybring på email adressen gflybring@gmail.com. Det finns dessutom en bugg som inte är åtgärdad, så när ni loggar in från en Ipad måste ni hålla den vertikalt för att det ska fungera.

På den nya hemsidan www.golfclubsuedois.se kan ni nu se vårens spelschema. Till första tävlingen kan ni anmäla er på torsdag. Den är den 20 januari på Grande Bastide och sedan, om allt går som vi hoppas, är vi i full gång till den 12 maj. Jag har fördelat tävlingarna på 9 olika banor i PACA området varav 5 tävlingar är i VAR området.

Våren resa är planerad till San Remo i mitten på april men med tanke på den rådande situationen är detta givetvis väldigt osäkert. Vi återkommer i mitten av februari och håller tummarna för en positiv utveckling.

Jag vill passa på att tacka mina biträdande tävlingsledare Lena, Lise och Ulf för deras fina arbetsinsats under hösten. Dessutom vill jag tacka Gerda för det fina arbetet hon lägger ner som klubbmästare.

Slutligen vill jag också tacka alla Er, som med glatt humör, kommer och spelar på våra tävlingar och jag önskar er alla en god fortsättning med förhoppningen att 2021 blir året när vi blev av med Covid 19.

Annika Rutberg
Tävlingsledare