Sommarhälsning från Annika

Hej alla medlemmar,

Ingen kunde väl ana vilken dramatisk vår världen skulle få uppleva när vi i mitten av januari läste om en pågående influensa i Kina. Det blev betydligt mer påtagligt när den fick fäste i de italienska alperna och efter att WHO klassat Covid 19 som en pandemi den 11 februari uppstod en situation som vi aldrig tidigare varit med om och många av oss har säkert anhöriga eller bekanta som drabbats av detta alvarliga virus. Mer eller mindre strikta regler och lock-down infördes i alla länder och för vår del innebar det att alla golfbanor i Frankrike stängdes från den 14 mars.

Vi hann genomföra 10 tävlingar de flesta i strålande solsken innan karantänen var ett faktum.

P g a dessa omständigheter så hann inte KM matchspel 2019/2020 slutföras och vi har bara hunnit fram till semifinalen. Semifinal och final planeras att spelas under september månad när alla är tillbaka i Frankrike. KM Matchspel 2020/2021 kommer att börja spelas den 1 september parallellt med denna.

Klubbmästerskapen har vi skjutit upp till den 16 och 17 september och vi får då hoppas att så många som möjligt har kommit tillbaka till Frankrike.

Vårresan som var planerad till San Remo har vi skjutit upp till april 2021.

Höstens resa är som tidigare meddelats inställd, men beroende på intresse kommer vi eventuellt planera en kort resa inte alltför långt bort från Rivieran. Vi kommer att gå ut med en intresseenkät om detta i augusti.

Det är väldigt tillfredsställande att se att golfklubben fortsätter attrahera nya medlemmar vilket är en nödvändighet för vår fortlevnad, då många äldre medlemmar väljer att flytta tillbaka till Sverige. 1 mars startade vi en värvningskampanj av nya medlemmar, vilket innebar att om man värvar en medlem så får man en flaska champagne. Av naturliga skäl så hann inte så många nya medlemmar värvas, men vi hoppas på att ni kan värva fler medlemmar i höst.

Jag hoppas också att ni är flitiga användare av vår hemsida golfclubsuedois.se där ni hittar relevant information och reportage från våra tävlingar och resor.

Tävlingsprogrammet för hösten är nu klart och finns på GCS hemsida, första tävlingen är den 2 september på Valbonne och sen är vi i full gång till den 16 december. Jag har fördelat tävlingarna på 10 olika banor i PACA området varav 5 tävlingar är i VAR området.

Till våra nya medlemmar vill jag informera om att vi har en tävling, i år den 23 oktober, som heter Kavaljersgolfen. Det innebär att de kvinnliga medlemmarna bjuder upp en man, dock ej sin egen man/partner och då spelas bäst-boll på Grande Bastide tillsammans med den man bjudit upp. På kvällen blir det middag och vi återkommer med detaljer om var den kommer att vara.  Denna tävling sponsras återigen av vår populära sponsor Thomas Dafgård.

Jag vill tacka mina biträdande tävlingsledare Eeva, Lena, Lise och Ulf för deras fina arbetsinsats under våren. Dessutom vill jag tacka Gerda för det fina arbetet hon lägger ner som klubbmästare.

Slutligen vill jag också tacka alla Er, som med glatt humör, kommer och spelar på våra tävlingar och jag önskar Er samtidigt en riktigt härlig och solig sommar även om den säkert blir annorlunda än tidigare somrar.

Annika