Wretman Cup – Cannes-Mougins den 26 april

Lycklig Christopher med den eftertraktade Törnebohms vandringspris.

Jag hade aldrig spelat på Cannes-Mougins, men var medveten om att det en gång har varit en populär plats för Cannes Open på Europatouren, att säga att jag var överväldigad skulle vara en underdrift!

Tidigare vinnare var Seve Ballesteros och Greg Norman, jag är säker på en favorit hos de svenska medlemmarna – Anders Forsbrand.

Min inspiration för dagen var lille walesaren – Ian Woosnam.

Om dessa stora mästare reste från hela världen för att spela här var jag tvungen att anta denna stora utmaning som låg framför oss alla på den här dagen.

På övningsområdet frågade jag Lars Seiz om han hade några tips om banan, han sa till mig att den var lång! .

Nu för någon som inte har någon Driver, hybrider eller träklubba (spoon) i väskan (eftersom jag inte kan använda dem, utan det oundvikliga ropet FOUR!), kände jag att utmaningen intensifierades, så härmed kommer jag bara förlita mig på mina järnklubbor för att klara den ”långa” banan.

Träningen började dåligt, jag kämpade till och med med att få till ett bra wedge shot, så med lågt självförtroende gick jag tillbaka till klubbhuset och lyssnade uppmärksamt på Annika som satte upp reglerna för dagen (förlåt Annika jag hade ingen aning om vad du sa… svenska lektionerna har nu flyttats närmre toppen av min bucket list)!

Därefter tog vi våra golfbilar och letade efter det nionde tee därmed starten på en trevlig golfdag.

Resten är historia, med stöd och uppmuntran från tre fantastiska killar som spelade tillsammans med mig, spelade jag en golfrunda som kommer att fortsätta att överraska och chockera mig under lång tid framöver. När det klickar klickar det, hör jag folk säga, ja… håller tummarna för att det finns mycket mer klickande för i framtiden…

Jag kan inte tacka Janne, Ken och Sven nog. Trevligt gäng.

Jag ser verkligen fram emot att spela med er snart igen..

Ett stort tack till Annika och Lars som alltid får till en mycket välorganiserad golfdag. Med den ansträngning ni lägger ner gör det upplevelsen så mycket bättre för oss alla. Tack..

Tack till Wretman Estates för att ni sponsrade en underbar golfdag. Tack för mat, dryck och det fortsatta stödet till denna underbara svenska golfklubb.

Tack också till golfbanan i Cannes-Mougins, utmanande, vacker och Old School!

Jag känner mig väldigt stolt över att följa stegen som ”Woosie”, en riktig walesisk golflegend, och att ta emot äran av Wretman Cup. Det är inte riktigt den gröna jackan som ’Woosie’ presenterades med på Augusta National.  Wretman Cup är min gröna jacka!

En mycket stolt dag för mig, min första seger i golf och att dela dagen med alla medlemmar i golfklubben gör den ännu mer speciell.

Tack

Chris