Beauvallon den 16 november

Kära Golfvänner,

Igår satt jag i min lägenhet och tittade ut och såg molnen hänga lågt och vågorna slå hårt mot stranden. Brr…det var kallt och en perfekt dag att sitta inne och inte göra någonting, allra minst gå runt på en golfbana! Tanken på onsdagsgolfen kändes långt borta!

I morse när klockan ringde tänkte jag på det Thomas, vår tävlingsledare för dagen, skrev i ett mail för ett par dagar sedan: På onsdag skall vi få kanon väder…..  Alla som känner Thomas vet väl att han har en magisk relation med vädergudarna, och hans prognos visade sig vare helt rätt igen! Vilken magisk dag vi fick, sol, värme, och en blå himmel. Tänk att det kan svänga så från en dag till en annan! Bra jobbat Thomas!

Beauvollon var banan som utmanade oss idag. Jag hade spelat här två gånger tidigare, men båda gångerna så hade banan en eller två provisoriska/vinter greener, men inte idag. Den var i perfekt skick och greenerna helt underbara att putta på. Jag, Lasse Hedin, en kompis från Sverige, och Sten Klasson och vår osynlige kompis Pedro slog ut på hål 15. Oj, oj, oj, vilken början…..duffade drivern, duffade järnfemman rätt upp i ett träd, men hade tur och bollen studsade ut på fairway. Inspelet, en duffad järn 9a, och mer elände följde. Strecket var konstaterat innan jag nåtte green. Som tur var började Sten med ett par och Lasse med en bogey, fem poäng för laget, inte illa!

Det härliga med att spela med goa gubbar som Lasse och Sten är att de peppar en när det går dåligt och ser till att man alltid har ett leende på läpparna. Vilka killar, ett stort tack till er för att ni fick mig att glömma första hålet och hitta min mojo igen! Vi hade kul hela vägen och när vi kom till 18 hålet, Longest Drive, så var det bara att gå upp och ta i så mycket jag kunde. Boom, vilken träff, 222 meter carry, 65 meter kvar till green….

Det var magiskt att se Stens fina inspel och Lasses raka fina slag. Vi gav oss själva en liten bonus efter nio hål, en kall fin 1664, Yieehaa!

När vi kom in till klubbhuset möttes vi av alla glada golfare som haft en fantastisk dag! Vi tog oss en snabb pilsner och konstaterade att vi förmodligen inte hade mycket att hämta i form av priser, så gissa om vi var förvånade när vår boll vann lagpriset! Vilket fantastiskt slut på dagen! Ja just det, min drive räckte till att vinna Longest Drive och mina 36 pinnar att vinna A-klassen. Vilken dag!

Ett stort tack till Thomas för det fina vädret, den fina banan och arrangemanget! Jag vill också tacka personalen på restaurangen för en god lunch!

Vi ses på nästa vecka på Old Course!

Mike Kannberg