Kavaljersgolfen på La Grande Bastide 24 okt 2014

Grande Bastide sponsorEn klar och lite kylig morgon mötte de tävlande upp i årets Kavaljersgolf på Grand Bastide. Inte mindre än 50 damer hade funnit sina 50 kavaljerer – 100 tävlande med ytterligare 3 herrar i ”reserven” – vilket är ett nytt rekord i detta populära arrangemang. Tävlingen var i vanlig ordning mästerligt förberedd av tävlingsledningen med Gunilla och Majbritt i spetsen, som gav oss instruktioner om bland annat reducerade handicap inför de kommande mixade bästbollarna. Samtidigt tittade solstrålarna fram vilket bådade gott för det kommande ”golfslaget”.

Alla iväg till kanonstart på banans olika hål för både ordinarie och bisbollar och kampen kunde börja samtidigt som solen började värma oss alla alltmer och banan, som var i gott skick, började torka upp.bild 1
Så var det då dags för Kristin och mig att tillsammans med Mona och Jerker köra igång på hål 16 och försöka samla så många poäng som möjligt. Det var inte första gången som Kristin och jag tävlade tillsammans – med tidigare hyggliga resultat dessutom – så kampandan hade vi med oss.
Mitt första slag på korthålet landade på greenkanten och studsade ner i slänten medan Kristin slog ett bra slag upp på green som hon avslutade på par, vilket genast höjde humöret . På 17:e var det min tur att visa framfötterna med ett nytt par. När jag sedan med min spoon ”smällde” upp andraslaget, ca 200m, in på 18:e hålets green, så kändes det att vi hade fått ”flyt”. Så var det dags på 1:an för Kristin att ta hem poängen med en birdie och så fortsatte det under hela tävlingen! Vi turades om att göra bra resultat livligt påhejade av Mona och Jerker, som också spelade bra, men som dessvärre hade ett par mindre lyckade hål.
Nu gällde det att inte tappa sugen och när denna ute på banan vid två olika tillfällen understöddes av vår eminente sponsor Tomas Dafgård, som tillsammans med Christer kom åkande med köttbullar och ”dricka”, så kunde vi stärkta hålla stilen ända in i mål i det härliga vädret. Många gånger var det dock inte lätt, inte minst genom en del riktigt svåra flaggplaceringar i lutning eller nära bunkrar där nästan vad som helst kunde hända, om man inte noga planerade sina puttar. Det gick dock bra och med våra 42 poäng kunde vi inte ha gjort det bättre.

bild 11Vid middagen blev det så prisutdelning och en mycket generös sådan med hela 12 sponsrade parpriser. Den började bakifrån med 4 par på 35 poäng och då förstod ju Kristin och jag att någon form av pris skulle det bli för oss – frågan var ju hur långt vårt resultat skulle räcka. När sedan andra och tredjepristagarna utropats på 39 poäng så tindrade det i ögonen på Kristin snett över bordet och säkert lika mycket i mina. Vi såg också att det var många runt omkring som undrade vilka som hade tagit hem spelet -men vi höll masken- och när Gunilla utropade Kristin Tollstén och Sten Moberg som segrare så var det en härlig känsla att få vara med om detta för oss båda!

Under kvällens middag blev det många höjdpunkter – Katarinas trevliga välkomsttal bild 7med statistik över hur Kavaljersgolfens popularitet är på stadig uppgång, en god måltid serverad av den trevliga och glada personalen på stället, vår kära klubbmästare Monas överraskning, i samarbete med Katarina – till framför allt herrarna – med äkta CanCan dansöser som med höga bensparkar och upplyfta kjolar visade både det röda strumpebandet och sina ändalykter – det var drag det! Allra bäst var ändå ”showen” som Gunnar Calais och Håkan Svenner på sina gitarrer bjöd på tillsammans med kvällens ojämförlige star, Loffe som drog på med sång och mandolin till publikens jubel. Tänk vilka talanger det finns i GOLF CLUB SUÉDOIS!!
Än en gång STORT TACK TILL ALLA ER SOM ARRANGERAT ÅRETS KAVALJERSGOLF, en jättebra tävling med ett rekorddeltagande, Dafgård som fantastisk sponsor, inprickningen av det härliga vädret, för god mat och dryck och för den fina underhållningen.

Sten Moberg och Kristin Tollstén