Först en kall morgon med hot om provisoriska greener och sen en bra bana med härligt väder. Boffe och jag skulle ju givetvis ”impa” på Christina och Marie, så vi gick ut ganska hårt. Men det smittade tydligen av sig för efter 9 hål hade alla fyra väldigt bra resultat. Normalt sett brukar då en djupare svacka inträda. Dock inte för mig den här gången. Den inträffade istället först på 18:e hålet i en mer traumatisk version…..Fortsätt läsa ”Onsdagsgolf på Old Course den 26 januari.”
Det var en kall onsdagsmorgon och vi kunde börja tävlingen först på kl 10. En kall natt betydde också, att det fanns sex vintergreener på banan.
Detta underlättade för mig jättemycket och jag fick 3-4 bp på nästan alla dessa kortare hål. Mitt närspel lyckades även ytterst bra .
I min boll hade alla medspelare fina resultat, 30 bp eller flera.
Golf är ett konstigt spel. De sista fyra rundorna, innan denna runda, spelade jag alla väl över hundra slag, dvs mer än ett slag mera per hål. Men så här på Grande Bastide spelade jag på 83 Fortsätt läsa ”Grande Bastide onsdagen den 1 december”
Cannes – Mandelieu Old Course har verkligen fått en ansiktslyftning och nya hål 13 är ett riktigt bra golf hål.
Det är verkligen inspirerande att slå ut på det nya fina 1sta teet och den ”feelingen” följde åtminstone med mig alla 18 hålen! Ledda av ”hemma spelaren” och alltid lika stabile Fortsätt läsa ”Old Course onsdag den 24 november”
Efter en kylig morgon letade sig solen fram och med den kom även värmen. Vi fick en underbar dag på Valescure. Banan var i utmärkt kondition med anmärkningsvärt snabba och svårmanövrerade greener. Stort TACK till tävlings- Fortsätt läsa ”Herrdagen den 29 oktober på Valescure”
Ett varmt tack till Lena och GCS för fina arrangemang på ROQUEBRUNE! Denna bana är som till för getter – upp, ner och upp igen. Blinda utslag och en del krävande hål. Dock ej
Klockan 9 denna strålande soliga onsdag blåste starten igång oss på Saint Donat. Lite blött i gräset men greenerna var snabba redan från början. Bunkrarna försökte man undvika
Några gånger per år anordnar GCS tävlingar längre bort i Var-området. Det betyder tidig morgon och en bit att köra för oss som bor i Nice-Antibes-Cannes trakten. Men som vanligt kan jag bara säga – DET ÄR DET VÄRT!!
Vinnare i KM 2021 blev i år Lars Seiz Herrar och Lena Widerström Damer. Christina Malmström vann Senior Damer och Lars Nilsson-Dag vann Fortsätt läsa ”KM 18 & 20 maj 2021”
Fredrik Hegner med Christopher Fry och Per Julius Nyström
Golf, de är ju en härlig sport! Ibland går det upp och ibland går det ner men kul är det hur det än går. Det blev en väldigt lyckad runda för mig denna gång, 42p vem kunde tro det…
20 herrar samlades på golfbanan Valescure i Saint-Raphaël. Solen lyste över oss och det var den första riktigt varma sommardagen, ca 28 i skuggan. Banan var i mycket bra kondition, Fortsätt läsa ”Herrdag på Valescure”
Vädret var det bästa, vad golfaren kan önska vid den här tiden i Rivieran. Solsken, icke blåsigt och + 15 grader varmt. Mitt spelsällkap, nästan alla nya golfbekanta till mig, var jättetrevligt och uppmuntrande.
En solig och strålande dag på The Old Course i Mandelieu. En kall morgon som sedan övergick till skön temperatur och perfekta förhållanden på golfbanan, som var i fint skick med bra fairways och utmärkta greener.
Så blev det ändå av, årets Luciagolf på Opio Valbonne! Lagom till veckans onsdagsgolf fick vi äntligen återigen möjlighet att spela en runda på 18 hål.
En skara av 10 glada golfare startade på bekväm tid – 11.00. Vädret var mycket golfvänligt, lite sol ibland, inget blåst, inget regn. Banan var i fint skick utom kanske hålen 11, 12 och 13. Där fick vi känna av de senaste dagarnas regnväder.
Jag fick spela med två glada tjejer. Vi hade banan för oss själva och kunde spela i lagom takt med avslappnad känsla.
Prisutdelningen genomförde Lise och Jan-Erik på Klubbhusets tak. Lise var fint pyntad med Luciakrona. Dessutom bjöds det på glögg, hembakade lussekatter och pepparkakor.
Tack för en väl genomförd tävling, med god stämning bland de få men duktiga golfare.
Endelig kunne vi spille golf igjen. Det var bare tillatt med 9 – hull , men det var fint å treffe våre golfvenner. Vi var 19 golfere som startet optimistisk ut kl 11.00. Banen var i god stand og været var på vår side. Stor takk til Lise som ledet det hele også med ulovlig premieutdeling bak bilen på parkeringsplassen.
Hilsen
Jan-Erik
Dagens tävlingsledareLars njöt i solenLite annorlunda prisutdelningsmiljöAlltid så glada GerdaGöran nöjd spelare denna dagDagens vinnare
Grattis till vinnarna i Kavaljersgolfen – Kina Alten och Lars Rutberg.
Det blev en blöt start på Kavaljersgolfen. Banan var rejält blöt redan när vi
började spela och regnet drisslade ner mer eller mindre kontinuerligt, men det gjorde ingenting.
Alla var entusiastiska och positiva och tacksamma för en jättetrevlig arrangerad tävling av Annika. Inte lätt i dessa corona tider med ändrade regler stup i kvarten, men det hela blev jättebra.
Som avslutning fick vi en härlig assiett kanapéer och vin ute på terrassen under tak, som tur var slutade det också regna då. Priserna var generöst sponsrat av DAFGÅRD.
Tack å allas vägnar! Kina Alten
Kavaljersgolfen som par-tävling i form av bäst boll är en av årets mest populära tävlingar och så även i år även om startfältet var decimerat beroende på Corona situationen. 22 tappra par trotsade regnet men temperaturen var helt OK.
Jag hade haft nöjet att bli uppbjuden av Kina och redan på vårt första hål (hål 18) visade hon vägen med ett par och tre poäng. Sedan lyckades vi komplettera varandra väldigt bra och när den ena partnern sackade lite tog den andra över.
Sammanlagt fick vi ihop 41 poäng vilket räckte till seger med ett slag över Lena Stavefeldt Hansson och Lars Näslund. Stort tack också till Mona och Tomas som spelade i vår boll.
Nästa år hoppas vi också att se Thomas Dafgård med golfbilen då varma köttbullar och något stärkande hade suttit fint på banan. Givetvis också ett stort tack till Annika som tävlingsledare.
Det var en kylig morgon o lätt fuktig bana. För min del var det första tävlingen med klubben och även första gången jag spelade på denna banan. Upplevde, som ny medlem, en väldigt öppen och välkomnande stämning. Fortsätt läsa ”International Cars, Mougins 14 oktober 2020.”
Svenska golfklubbens stolte lagkapten tackar Danska golfklubbens ordförande,Myrna Hald, för en god match.
Den 28 september var det landskamp ( Nordic Cup ) på St Donat mellan svenska o danska golfklubben.
Vädret var strålande , banan i fin form , restaurangen serverade god lunch , vår sponsor Banque International de Luxembourg ( BIL) bjöd flott… Fortsätt läsa ”Nordic Cup 2020”
Onsdag 30. september 2020 ble nok en fin dag her på Côte d’Azur, sol, ‘flere-og-tjue grader’ – perfekt for golf.
Dette var vår første deltakelse i denne turneringen og vi hadde ingen forventninger om en bra plassering. Underveis i runden, etter tre baller i vannhinder og flere trippel-bogey, var vi fortsatt enige om at det viktigste er å delta og ha det gøy, selv om vi kommer sist. Men med en god score på hull 16-17-18 og like mange slag som våre hyggelige spillepartnere Lisa og Per Julius (men bedre siste 9) holdt det uventet til seier.
En stor takk til våre medspillere, Annika og alle medhjelpere i klubben for nok et velorganisert arrangement, og takk til sponsor Knight Frank for en sjeldent god lunsj på terrassen etter golfrunden.
”Efter flera dagar med kraftiga regnoväder fick vi som tur soligt väder på onsdagen när vi spelade på Saint Donat. Det var kul att börja spela på Rivieran igen efter sommaruppehållet och förväntningarna var säkert höga hos många. Greenerna var bra, men fairways hade en god förbättringspotential. Fortsätt läsa ”St Donat den 23 september”
Vi gratulerar Björn Malmbekk och Solweig Lindell Sohlberg till vinsten i herr- respektive damklassen.
Jan-Erik Lilloe vann herrar senior och Lise Lilloe vann damer senior.
”2020 har blitt et annerledes år også for oss golfspillere. Her i Frankrike førte Covid-19 pandemien til «confinement» i midten av mars hvor det meste stengte, også landets golfbaner. Dermed ble resten av vårens turneringer avlyst og klubbmesterskapet vårt utsatt til høsten. Men heldigvis kunne vi fra og med 11. mai igjen spille selskapsrunder med kjøreregler for å hindre spredning av viruset på golfklubben og banen. De store tourene startet først i juni og vi har vi fått utsettelse av samtlige fire majors. Fortsätt läsa ”KM 16 – 17 september 2020”
Då var det dags igen, höststart med klubben på Opio Valbonne. Kul att
träffa alla igen efter sommaruppehållet men det var inte så många på
plats så tidigt i september, vi var endast 25 glada och förväntansfulla
som tävlade. Banan var i superskick såväl som fairways och greener.
Det blev en härlig dag med solsken och i trevligt sällskap med Jan
Pedersen och tävlingsledaren Jan Erik Lilloe. Så man var ju tvungen att
skärpa sig ordentligt och det ledde till fin vinst i Herrklassen.
Dagen avslutades med vin, lätt lunch och prisutdelning med rikligt
prisbord med bra viner, särkilt min Chateau Margaux som jag fick med mig hem.
Tack Lise och Jan-Erik för trevlig tävling